Rozprawa dotyczy zjawiska personalizacji pozajęzykowych treści nauczania - tematyki na lekcji języka niemieckiego na poziomie studiów neofilologicznych. Przeprowadzono badanie empiryczne oparte na sondażu, obserwacjach, wywiadach i badaniu w działaniu, które przebiegało dwutorowo: z jednej strony zmierzało do poznania indywidualnych potrzeb i opinii studentów w analizowanym zakresie treści pozajęzykowych, z drugiej oceniano możliwości realizacji tych treści w ramach lekcji języka obcego. Na podstawie przeprowadzonych badań potwierdzono konieczność wzmacniania podmiotowości uczniów, także poprzez personalizowanie tematyki, dowiedziono, że cele afektywne lekcji są dla studentów równie ważne jak cele poznawcze, a najbardziej motywująca jest tematyka aksjologiczna. Stwierdzono ponadto, że atrakcyjność ćwiczeń, prócz personalizacji tematyki, jest ważnym czynnikiem motywacyjnym. Tylko nauczyciel z dużą kompetencją interpersonalną jest w stanie realizować zasadę personalizacji treści tematycznych na lekcji języka obcego.