Oddajemy pod Państwa krytyczną ocenę kolejny, 9 tom w serii Colloąuia Disputationes opracowany w ramach prac badawczych Zakładu Teologii Fundamentalnej i Ekumenicznej Wydziału Teologicznego Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. Tym, co wyróżnia go od innych to fakt, iż nie króluje w nim teologia. Opracowujący tę pozycję teologowie, jakkolwiek sami są autorami zamieszczonych tekstów, dokonali swoistego wycofania, by przygotować miejsce przedstawicielom nauk szczegółowych. Spróbowaliśmy bardzo poważnie potraktować jedną z podstawowych zasad teologii fundamentalnej, nazwanej przez niemieckiego teologa Hansa Waldenfelsa „staniem w progu" i połączyć dwie perspektywy opisu: uwzględniającą wymiar transcendentny i abstrahującą od niego, by uchwycić relację ja - wspólnota czy wspólnota - ja, w możliwie wielowymiarowy i interdyscyplinarny sposób. Wykorzystaliśmy podstawowy postulat metody teologiczno-fundamentalnej, łączenie poznania naturalnego i poznania płynącego z wiary w ukazywaniu dróg prowadzących do uzasadnienia wiarygodności Objawienia. Przyczyną działań jest podjęta przez nas próba reinterpretacji pojęcia wspólnoty (nie tylko eklezjalnej) oraz postawienie na nowo pytania o relację jednostki do wspólny i wspólnoty do jednostki. Teza o relacyjnym sposobie istnienia jednostki w świecie nie jest nowa, ale to co stanowi novum niniejszej monografii to próba uczynienia z omawianej relacji punktu wyjścia w opisie doświadczeń jednostkowych i społecznych.
W prezentowanej pozycji znajdują się następujące artykuły:
I. WSPÓLNOTA JAKO ŚRODOWISKO WSPOMAGAJĄCE ROZWÓJ «JA»
KATARZYNA SIKORA - Tożsamość osobowa - ja w relacji do siebie i innych
MACIEJ STOLARSKI - Małe grupy formacyjne jako środowisko wspierania rozwoju osobowości
MARCIN WNUK - Znaczenie Wspólnoty Anonimowych Alkoholików dla jednostek uzależnionych od alkoholu
OLGA ANNA KOTOWSKA - Ja i oni - czyli my. Kilka uwag na temat fenomenu ubezpieczeń wzajemnych
II. WSPÓLNOTA DIALOGU W WYMIARZE SPOŁECZNYM
JACEK ZIELIŃSKI - Dialog chrześcijaństwa z pogaństwem. Analiza miejsca i znaczenia jednostki-chrześcijanina w świecie antycznym
ANNA BOROWICZ - Tischnerowska wizja wspólnoty wobec zasad neoliberalnego „wielkiego społeczeństwa"
KRZYSZTOF TYSZKA - Anomia społeczna czy odrodzenie więzi wspólnotowych? Diagnozy klasyków nauk społecznych a współczesne dyskusje o społeczeństwie epoki ponowoczesności
JAROSŁAW MOSKAŁYK - Złożony proces afirmacji wspólnoty na terytorium post-sowieckim. Zarys ogólny
III. WSPÓLNOTA W DIALOGU
EWA ZIELONACKA-LIS - Martina Bubera filozofia dialogu a chemia
ŁUKASZ BIAŁKOWSKI - Artysta i wspólnota: od konfrontacji do estetyki relacyjnej
ANETA GAWKOWSKA - Czy wspólnota jest kobietą? Czy kobieta jest wspólnotą? Wspólnotowość w teorii nowego feminizmu
WOJCIECH CELLARY - Wspólnoty w Internecie
IV. OSOBA - RZECZYWISTOŚĆ WSPÓLNOTOWA
PIOTR SIKORA - Chrystus Zmartwychwstały - ja jako wspólnota
WOJCIECH SZCZERBA - Uniwersalny i wspólnotowy wymiar antropologii Grzegorza z Nyssy w ujęciu soteriologicznym
AGNIESZKA PISKOZUB-PIWOSZ - Czym jest teologia, która nie ocala? Czyli o teologu we wspólnocie...
PIOTR LOREK - Współczesne tolle legę z perspektywy retorycznej. Osobiste czytanie versus zbiorowe słuchanie oraz ich wpływ na interpretację wybranych fragmentów nowotestamentowej literatury epistolograficznej
V. RELACJE JA - WSPÓLNOTA RELIGIJNA
ELŻBIETA KOTKOWSKA - Warunki wstępne interpretacji doświadczenia religijnego. Pomiędzy logos spermatikos
KATARZYNA PARZYCH-BLAKIEWICZ - Koncepcja „wspólnoty" w perspektywie teologii dialogu
ŁUKASZ ŁUKASIAK - Relacja ,ja-wspólnota" jako miejsce powstawania modeli teologicznych na przykładzie teologii fotografii
MARCELA KOŚCIAŃCZUK - Czy możliwa jest równość we wspólnocie religijnej? O kilku modelach władzy i relacji między członkami wspólnoty
MAŁGORZATA WIERTLEWSKA Relacja «ja-wspólnota» jako możliwość przynależna relacji «ja-Bóg» na przykładzie O naśladowaniu Chrystusa Tomasza a Kempis