„W mojej opinii, autorzy tego tomu - a dla większości z nich nie jest to bynajmniej badawczy debiut - pokazują, iż potrafią kompetentnie i samodzielnie pisać o problemach dla współczesnej refleksji literaturoznawczej fundamentalnych i to właśnie w czasach, w których owa refleksja znajduje się w stanie swoistego, by tak rzec, metodologicznych języków pomieszania.
[...] Bodaj najobszerniej reprezentowana jest w tomie szeroko rozumiana refleksja literaturoznawcza zorientowana recepcyjnie. Trudno się dziwić, we wszystkich 'recepcyjnych' pracach wrocławskich, nie tylko w tej poświęconej Konstanzer Schule, widoczny jest wszędobylski German connection. Badawcza fascynacja młodych wrocławian konstruktywizmem widoczna jest przede wszystkim w zespołowych przedsięwzięciach badawczych. Czyżby więc jednak szkoła?"
Z recenzji Wojciecha Solińskiego
„[...] materiał drugiego tomu grupy 'obserwator/beobachter' stanowi kolejną ciekawą inicjatywę prezentującą polskiemu czytelnikowi najnowsze koncepcje z dziedziny nauk humanistycznych, a w szczególności popularyzujących na gruncie polskim teorię konstruktywizmu w jego socjologicznej i teoriopoznawczej wersji.
[...] Godny uznania i podkreślenia jest także fakt, że to właśnie studenci i Koło Naukowe, a nie, jak to by się wydawało zwyczajni, doświadczeni naukowcy o wieloletnim stażu, popularyzują nowoczesne tendencje w europejskich naukach społecznych, podejmując zagadnienia trudne i złożone, czy wręcz dotyczące wysoce skomplikowanych teoretycznych konceptów."
Z recenzji Michaela Fleischera