Wstęp
Część I
SZKOŁA I POPKULTURA
Literatura popularna w edukacji: zagrożenie, potrzeba, konieczność
Między upowszechnieniem a komercjalizacją • Obligacje szkoły a kierunki zmian kulturowych • Zagubiona tożsamość • Edukacyjna perswazja • Teksty „w życiu zanurzone” • O potrzebie „wstępnego neutralizmu aksjologicznego” • Pokazać istotę formuliczności • Podmiotowość ograniczona • Niebezpieczeństwa i możliwości wewnątrzszkolne • Uwarunkowania zewnątrzszkolne
Między chorałem, rockiem a hip-hopem
Przykład I: Tęsknota za chorałem •Przykład II: Już nie dystans a negacja • Bądźmy zatem krytyczni • Od chorału do rocka • W perspektywie hip-hopu
Szkoła a popkultura i „brak rdzenia tożsamości”
Muzyka ulicy • Jaka tożsamość? • Szkolne obrazy hip-hopu
Arystokracja a świat plebejuszy. O szkole i kabarecie nie tylko Starszych Panów
Wielorakie przeciwieństwa • Popularyzacja edukacji • Błyskotliwy żart i rechot półgłowków? • Dwa kabaretowe światy
O tekstach kultury popularnej w podręcznikach gimnazjalnych i praktyce edukacyjnej
Podręcznikowy obraz popkultury • Zdaniem uczniów
Część II
UCZNIOWIE I „ZDARZENIA LEKTURY”
O szkolnym odkrywaniu świata wartości (nie tylko Władysława Reymonta)
Edukacyjne kolizje? • Szkolny konkret • Co wybierali uczniowie? • Filozofia pracy • Jaka kultura? • Od miłości do buntu • Od przykładów do uogólnienia… • Pochwała edukacyjnego pomiędzy…
Między cogito a dubito. Uczniowska lektura tekstów Tadeusza Różewicza
Poznanie i motywacja • Przymus czy intelektualna przyjemność? • Czytelnicze perspektywy • Propozycje indywidualne • Spostrzeżenia i pytania
Polemiki, spory, prowokacje – starcia pokoleń literackich
Przykład I: Zrozumieć samego siebie • O co poszło? • Przykład II: Echo dawnych polemik? • Można inaczej
O podręcznikach polonistycznych dla szkoły średniej – stałe problemy
Nowe wzorce • Nowa i dawna szkoła • Nowa reforma – dawne rozwiązania
Część III
WOKÓŁ DYDAKTYKI AKADEMICKIEJ
Mistrz czy nauczyciel?
Od kultury do edukacji • Nauka a teoria nauczania • Proces i metoda
Dydaktyka na studiach doktoranckich
Przesłanki merytoryczno-dydaktyczne • Założenia organizacyjne • Hospitacje – warsztaty – zaliczenie
Metodyka doktorancka – między tradycją akademicką a współczesną komunikacją edukacyjną
Możliwości i dydaktyczne bariery • Pokonywanie barier i opór dawnych przyzwyczajeń • Kolejne edycje programu i nowe zjawiska • Rola obrazu • Konsensus tradycji i współczesności • Wiedza gotowa, indukcja i dedukcja • W stronę proksemiki • Uniwersytet i kapitał społeczny
Bibliografia
Nota bibliograficzna
Indeks nazwisk