Książka jest wyborem 40 tekstów (napisanych przez 32 autorek i autorów) – z kilku tysięcy opublikowanych w „Obiegu” w latach 2004-2015 – ułożonych w siedem tematycznych rozdziałów. Stanowi zarówno obszerny przegląd stanowisk krytycznych i stylów pisania o sztuce współczesnej, jak i propozycję uchwycenia zasadniczych jej problemów.
Polemiki definiowały „recenzencki” etap działalności „Obiegu” – internetowego magazynu o sztuce współczesnej w latach 2004-2015. Zdarzało się, że mniej lub bardziej surowe recenzje wystaw wywoływały otwarty sprzeciw kuratorów, którzy nie mogli się powstrzymać przed sprokurowaniem odpowiedzi, na którą z kolei odpisywał autor. Kwestie poruszane na łamach „Obiegu” bywały na tyle istotne, że wracały echem w następnych artykułach, wywiadach, esejach i felietonach, czasem latami. (…)
Pisane różnymi językami, różnej długości, od teoretycznych dywagacji po obrazowe prezentacje – wszystkie publikowane tu artykuły można traktować zarówno jako dokumenty pewnej epoki (która jednak przecież – pamiętajmy – nadal trwa), jak i kolejne stopnie prowadzące do zrozumienia sztuki i jej najbliższego otoczenia obecnie. (…)